Berliini: “Älä yritä analysoida liikaa”

Tapaan Komische Oper Berlinin dramaturgin Simon Bergerin hetkeä ennen Jevgeni Oneginin kenraaliharjoitusta oopperan henkilökunnan kanttiinissa. Berger yrittää selittää, mihin tarvitaan dramaturgia 1800-luvulla kirjoitetun ja sävelletyn oopperan tulkinnassa.

Berliini BergerMitä oopperan dramaturgi tekee? Oopperan käsikirjoitushan on jo valmis?

”Dramaturgin rooli vaihtelee hyvin paljon. Jotkin ohjaajat kokevat, että eivät tarvitse dramaturgia lainkaan. Ylipäätään dramaturgin rooli määrittyy suhteessa ohjaajaan. Ohjaajalla ja dramaturgilla voi olla hyvin läheiset välit.”

”Valmis esitys on ensisijaisesti ohjaajan työ. Jos yhteistyö toimii, minä pyrin auttamaan ohjaajaa kehittämään omia ajatuksiaan. En siis pyri haastamaan, vaan ymmärtämään ja tukemaan ohjaajan ajattelua. Uudelleentulkitsemaan ohjaajan työtä hänelle itselleen. Prosessin pitäisi olla dialogi, mutta se voi olla hyvin vaikeaakin.”

Onko dramaturgi siis vain ohjaajan oikea käsi?

”Koen kyllä tehtäväkseni tuottaa informaatiota koko taiteelliselle tiimille. Olen teoksen ensimmäinen katsoja. Alussa, kun alkuperäistä librettoa ja sävellystä lähdetään tutkimaan ja tulkitsemaan, dramaturgilla on tärkeä rooli. Pyrimme löytämään alkuperäisen teoksen logiikan, ymmärtämään librettoa ja säveltäjää niiden omassa ajassa. Näkemään, mikä tulkinnassa on mahdollista ja mikä ei.”

”Alkuperäisteos on lähdemateriaali. Se on suurelta osin avoin, mutta mikä vain ei ole mahdollista. On tärkeää ymmärtää, mitä teokselle voi tehdä ja mitä ei. Vasta kun on ymmärtänyt alkuperäisteoksen oman sisäisen logiikan, voi alkaa rakentaa omaa tulkintaa siitä. Sitten voi työskennellä joko alkuperäisen sävellyksen logiikan mukaan tai sitä vastaan, mutta joka tapauksessa säveltäjän logiikka on tunnettava.”

Berliini JevgeniAnna ammattilaisen vinkki Oneginin katsomiseen. Mitä teoksesta kannattaa etsiä?

”Älä kyseenalaiasta kokemustasi tai sen herättämiä ajatuksia liikaa. Se on teatteria – pyrkimyksenämme on esittää tarinan henkilöt ja heidän tarinansa mahdollisimman puhtaasti. Älä yritä analysoida liikaa. Seuraa vain tarinaa ja tunteita.”

Komische Oper Berlinin Jevgeni Onegin suorana Opera Platformissa sunnuntaina klo 19 alkaen Suomen aikaa. Taltioinnin voi katsoa Opera Platformista myös suoran striimauksen jälkeen.


“Don’t question the things you perceive too much”, says dramaturge Simon Berger. He advices how to receive tonight’s premiere of Yevgeniy Onegin: “It’s theatre. We try to present these characters and their stories in a pure way. As pure as possible.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *