Oslo: Apulaisohjaajan tunnustuksia

Norjan kansallisooppera lähettää Opera Platformissa menestystuotantonsa, Stefan Herheimin modernin tulkinnan Puccinin La bohèmesta. Tapasin Herheimin apulaisohjaajan Heidi Bruun Nedregaardin Oslossa.

heidiLauantaina 12. syyskuuta kello 20 Suomen aikaa lähetetään Opera Platformissa kiinnostava teos Oslosta. Norjan kansallisoopperan vuonna 2012 valmistunut uustulkinta Puccinin La bohèmesta on eräänlainen metateos: Ohjaaja Stefan Herheim on sijoittanut koko alkuperäisen tarinan näkökulmahenkilö Rodolfon pään sisään. 1896 ensiesitetty oopperan klassikko on siis Oslon oopperatalon suurella näyttämöllä yhden miehen houre.

Lisää metatasoja esitykselle tuo, että Herheim käyttää teoksessa Norjan kansallisoopperan 1960-luvulla edellisen kerran esitetyn, silloin ilmeisen klassisen La bohèmen pukuja. Tämä jekku ilahduttaa oopperaan pikkuhiljaa tutustuvaa noviisia: samalla moderni tulkinta tulee kommentoineeksi myös näiden klassikko-oopperoiden esitystraditiota tai -kaanonia. Lajia syvästi tuntematon huomaa välillä pohtivansa, mitä järkeä on esittää vanhoja teoksia vanhalla kaavalla? Herheim tuntuu teoksellaan kysyvän samaa.

“La bohème oli menestys Oslossa 1960-luvullakin. Produktio oli silloin hyvin rakas nuorelle Stefanillekin. Hänen isänsä työskenteli oopperan orkesterissa, ja pieni Stefan pyöri paljon oopperan kulisseissa”, kertoo Heidi Bruun Nedregaard, uuden tulkinnan apulaisohjaaja, jonka tapasin Oslon uuden oopperatalon henkilökunnan kanttiinissa keskiviikkona.

“Kaiken, mitä osaan, olen oppinut ohjaajilta”, Nedregaard sanoo. Stefan Herheim on yksi hänen suosikeistaan, toinen on saksalainen Willy Deckers (jonka kanssa Nedergaard työskenteli muun muassa Katja Kabanovassa, oopperassa, jonka vähän dramaattisestakin esityksestä voit lukea raporttini täältä).

“Ohjaajat ovat hyvin erilaisia, eri asiat ovat heille tärkeitä. Jollekin on pilkuntarkkaa, miten näyttämöllä liikutaan, toista laulajien liikkuminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Apulaisohjaajan on aistittava mikä on kullekin ohjaajalle keskeistä, ja yritettävä ymmärtää hänen perusteensa joka ratkaisulle. Apulaisohjaajan tehtävänä on osata ohjata ja perustella samat ratkaisut uusille miehityksille myöhemmin, ensi-illan jälkeen.”

Nedergaard on työskennellyt Oslon kansallisoopperassa jo toistakymmentä vuotta. “Tulin nuorena oopperaan ja kysyin, saisinko vain istua mukana, tehdä ihan mitä vain, vaikka ilman palkkaa. Olin niin rakastunut taidemuotoon. Pikkuhiljaa minulle alkoi löytyä oikeita töitä.”

Nyt Nedergaard istuu oopperassa harva se ilta: apulaisohjaajan toimenkuvaan kuuluu myös produktion laadunvalvonta. Hän katsoo ohjaajan muistiinpanojen kanssa jokaisen esityksen, ja huomauttaa, jos esiintyjät alkavat lepsuilla ohjaajan määräyksistä, tai jos lavasteet vaihtuvat liian hitaasti. “Onneksi suurinta osaa produktioista esitetään vain kymmenkunta, suosituimpia joitakin kymmeniä kertoja. Muuten saman teoksen katsomiseen saattaisi pitkästyä.”

“La bohèmen kanssa kävi niin, että Stefan oli hyvin tyytyväinen ensi-iltaan, mutta kun hän sitten joidenkin kuukausien kuluttua palasi katsomaan yhden esityksen, hän oli pettynyt. Hänen mielestään osa esiintyjistä oli unohtanut, mistä tulkinnassa oli kyse. Esiintyjät olivat rentoutuneet liikaa, ja Stefanin mielestä alkaneet näytellä”, Nedergaard yrittää selittää. “Tässä tulkinnassa on tärkeää, että esiintyjillä on koko ajan näyttämöllä vähän epämukava olo.”

Illan lähetyksen jälkeen Oslon La bohème on katsottavissa Opera Platformissa ilmaiseksi kuuden kuukauden ajan.


 

In Oslo I had the pleasure to meet Heidi Bruun Nedregaard, Assistant Director to many of Norwegian National Opera’s main productions. In this interview she talks about working with Stefan Herheim, the man behind Oslo’s new interpretation of La bohème, now showing on The Opera Platform.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *