Aix: “Se ilta oli aivan erityinen”

Aix-en-Procenven oopperafestarin johtaja Jérôme Brunetiere kertoo, miten festivaali aikanaan syntyi, mikä hänelle itselleen on tärkein Aix-muisto, ja miten festari nyt yrittää löytää vanhemman fanijoukon rinnalle uutta, nuorta yleisöä.

jeromeAixin vanhan kaupungin mutkittelevat kujat laajenevat siellä täällä pieniksi aukioiksi, joiden reunat rönsyilevät kahviloiden ja ravintoloiden pöytäryhmiä.

Jérôme Brunetiere saapuu tapaamiseen l’Archevêchén aukion armollisen varjoisassa kulmassa sijaitsevan Café de l’Archevêchén terassille valkoiseen kauluspaitaan ja aurinkolaseihin sonnustautuneena. Olemus on olevinaan rento ja rauhallinen, mutta pientä hermostuneisuutta on havaittavissa. Tavatessamme festari on vasta alkumetreillään, osa lipuista on vielä myymättä, eivätkä kaikki produktiot ole vielä ehtineet ensi-iltaan.

Brunetiere on toiminut Aixin oopperafestivaalin johtajana vuodesta 2007. Sitä ennen hän vastasi Pariisin Opéra Nationalin markkinoinnista. “Ennen kuin itse tulin töihin tänne, olin käynyt Aixissa tietenkin jo pitkään yleisönä. Katso ympärillesi: täällä on aina maaginen tunnelma. Tämä on hyvin erityinen kaupunki. Ja produktiot ovat aina olleet kunnianhimoisia.”

Näyttökuva 2015-08-23 kello 12.25.57Aix-en-Provencen oopperafestivaali syntyi toisen maailmansodan jälkeen osana laajempaa liikettä: sodanjälkeinen Ranska kaipasi taidetta ja juhlia. Saman ajan synnyttämiä ovat myös Cannesin elokuvajuhlat (1946) ja Avignonin teatterifestivaali (1947). Aix-en-Provencen pikkukaupungissa järjestettiin oopperafestivaali ensimmäisen kerran kesällä 1948. Tai ensimmäisenä vuonna kyseessä oli oikeastaan vain yksittäinen ooppera, Mozartin Così fan tutte.

“Siitä johtuen meillä on yhä ohjelmistossa aina jokin Mozartin teos”, Jérôme Brunetiere sanoo. Tänä vuonna esitettiin Ryöstö Seraljista (Die Entführung aus dem Serail).

“Ensimmäisen vuoden mahdollisti kreivitär Lily Pastré. Hän oli hyvin erityinen nainen. Suuri taiteen ystävä – hän oli toisen maailmansodan aikaan piilotellut useita juutalaisia taiteilijoita kotonaan Marseillessa ja järjestänyt heille salaisia esiintymisiä”, Brunetiere kertoo.

Historiallinen Aix-en-Provence sijaitsee aivan Marseillen kyljessä. Pastré ideoi ja perusti Aixin oopperafestivaalin yhdessä ohjaaja Gabriel Dussurgetin kanssa. “Heti ensimmäisen vuoden Cosi fan tutte oli suuri menestys. Jo varhaisina vuosina syntyi myös Aixin idea kutsua produktioihin mukaan taiteilijoita oopperan ulkopuolelta: muun muassa Picasso on suunnitellut Aixiin lavastuksia ja puvustuksia”, Brunetiere kertoo. (Historiasta voi lukea tarkemmin festarin omilta sivuilta.)

Jérôme Brunetiere sanoo itse olleensa oopperan lumoissa lapsesta asti. Festivaalijohtaja kuitenkin ymmärtää, että hän on erityistapaus. “Ei ehkä ole luontaista teini-ikäiselle olla kiinnostunut oopperasta”, hän myöntää. “Siksi yleisökasvatus on meille niin tärkeää. Järjestämme koululaisluokille perehdytystä keväisin. Lähetämme kouluihin taiteilijoita kertomaan oopperoiden taustoista, valmistamaan nuoria, jotta heillä on työkaluja ymmärtää näkemäänsä, kun he kesällä tulevat oopperaretkelle näytökseen.”

“Tämä on suuri kysymys koko taidemuodolle: miten saamme nuoret kiinnostumaan oopperasta? Se vaatii erityistä vaivannäköä ja paneutumista.”

Seuraavan oopperasukupolven kasvattaminen on festivaalille kohtalonkysymys. “Meidän on kerättävä lipputuloja joka vuosi neljän miljoonan euron edestä”, festivaalinjohtaja laskee. “Ei ole helppo yhtälö pyrkiä löytämään suurta yleisöä kiinnostavia produktioita ja pitää festivaalin taiteellinen taso korkeimmalla mahdollisella tasolla. Se on meille kuintekin hyvin tärkeää: haluamme tehdä kunnianhimoisia, erityislaatuisia produktioita.”

Brunetieren ratkaisu dilemmaan on festivaaliohjelman ja yleisöprofiilien jakaminen: “Meillä on hyvin halpoja ja hyvin kalliita lippuja.”

Aix konserttiAixissa järjestetään festivaalin aikaan myös paljon ilmaista ohjelmaa. Opiskelijoille tarjotaan 15 euron korttia, jolla pääsee festivaalin konsertteihin. Lisäksi Aix on koonnut oman nuorten muusikoiden orkesterin, johon kutsutaan joka vuosi soittajia eri Välimeren maista. Provencelaisfestivaalille on tärkeää luoda kontakteja myös meren yli, Pohjois-Afrikkaan. “Viime vuonna orkesterissa oli soittajia Syyriastakin.”

Entä johtajan omat festivaalit? Vieläkö Aixin tunnelma jaksaa innostaa? Jérôme Brunetiere joutuu miettimään hetken omaa suosikkimuistoaan festivaalien historiasta – ja lopulta se löytyy aika läheltä.

“Olimme tilanneet vuonna 2012 uuden oopperan Written on skin säveltäjä George Benjaminilta. Olin seurannut produktion valmistumista alusta asti, istunut monissa harjoituksissa, aluksi kun he harjoittelivat vain pianon säestyksellä… Kun lopulta näin oopperan täällä ensi-illassa, se oli järisyttävä kokemus. Ymmärsin, että sain olla todistamassa mestariteoksen syntyä. Se ilta oli aivan erityinen.”

Tänä vuonna Aix-en-Provencen festivaali oli mukana Opera Platform -palvelussa, jonka kautta lähetettiin (ja on edelleen katsottavissa) Aixin Alcina. Opera Platformiin on myös kerätty esittelyjä Euroopan oopperafestivaaleista, joista osa on yhä käynnissä.


 

Jérôme Brunetiere, secrétaire général of the Aix-en-Provence opera festival recounts the history of the legendary festival, revels his own favourite memories trough the years, and explains how the Aix festival is trying to bring up new generation of opera lovers. “Look around you: Aix is a magical place.  It’s a very special town.”

 

 

 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/fs2/46/oopperar/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *