Riika: “Ooppera on multitaidetta”

Haastattelussa ohjaaja Viestur Kairish.

Lauantaina 30.5. Opera Platform lähettää Latvian kansallisoopperasta Riiasta Arturs Maskatsin säveltämän, Viestur Kairishin ohjaaman oopperan Valentina (ja ooppera jää palveluun katsottavaksi tuon jälkeenkin). Jututin Kairishia, joka kertoo, mitä latvialaisesta oopperasta tulisi tietää etukäteen – ja mikä hänet houkutteli elokuvista ja teatterista oopperan “eeppiseen” maailmaan.

Viesturs_Kairiss_foto_Edgars_GrosevsValentina on latvialaisen säveltäjän Arturs Maskatsin teos. Miten kuvailisit Maskatsin tyyliä?

”Maskats on hyvin tunteikas, hyvin romanttinen. Hän ei ole mikään avantgardetyyppi. Maskats pitää harmoniasta.”

Valentina kertoo historioitsija Valentina Freimanen tarinan. Ooppera keskittyy Latviankin historiassa dramaattisiin vuosiin 1939-1945. Onko toisen maailmansodan aikaa käsitelty Latviassa paljon?

”Ei tarpeeksi. Suuri yleisö ei aina halua keskustella historian vaikeista vaiheista, ja tämä ajanjakso on ehkä Latvian historian vaikein. Menetimme itsenäisyytemme, läpikävimme juutalaisvainot. Kaikki eivät pidä näiden aikojen käsittelystä, sillä kaikki historiassa ei ole kunniaksi. Haavojen avaaminen on kuitenkin tärkeää. Vaikka tapahtumat olisivat kipeitä, niistä pitää voida keskustella. Nyt Latvia on ollut itsenäinen 20 vuotta. Ajattelen, että vähän kuten ihminen, siinä iässä kansakuntakin alkaa olemaan kypsä käsittelemään historiaansa.”

”Minulle tärkeä näkökulma on myös historiallisten tapahtumien peilaaminen nykypäivään. Venäjän uuden aggressiivisen ulkopolitiikan tähden kysymykset ihmisluonteesta ja sodasta ovat taas ajankohtaisia. Luulen, että Latviassa maailmantilanne pelottaa vielä paljon enemmän kuin esimerkiksi Suomessa.”

Monelle Valentina on ensimmäinen kurkistus Latvian kansallisoopperaan. Mitä meidän tulisi tietää latvialaisesta oopperasta?

 

”Latvian kansallisooppera on nykyisin hyvin luova ja avoin oopperatalo – väittäisin, että itä-Euroopan luovin. Täällä tehdään hyvin kunnianhimoisia produktioita. Teimme juuri esimerkiksi Wagnerin Ring-sarjasta hyvin modernin tulkinnan. Tietenkään meillä ei ole suuria budjetteja, mutta teemme oopperaa innovatiivisesti. Oopperan kohdalla keskustellaan liian usein rahasta eikä taiteesta. Latviassa paitsi ooppera, myös yleisö on muuttunut. 20 vuotta sitten latvialainen oopperayleisö oli hyvin vanhanaikaista. Nyt yleisö on suurelta osin vaihtunut. Uusi yleisö arvostaa talon modernia linjaa.”

Mikä oopperassa taidemuotona kiehtoo sinua?

”Vaikea sanoa. Tavallaan ajauduin oopperan ohjaajaksi. Olen tehnyt paljon elokuvia ja teatteria. Teatterin kautta minut houkuteltiin ohjaamaan oopperaa. Mutta taidemuoto sopii minulle. Ooppera on tavallaan multitaidetta: monen lajin sekoitus. Pidän suurista näyttämökuvista ja ’eeppisestä’ tyylistä. Tunnen oloni kotoisaksi oopperan näyttämöllä.”


 

Viestur Kairish, stage director of Latvian National Opera’s Valentina, explains why the subject of the opera is so important to deal with, and how the Latvian audience has changed together with the opera house.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/fs2/46/oopperar/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *